Chceme mít všechno, ale nejde to. Musíme se proto rozhodovat
21.2.2017
Mnohotvárný svět je podobný trhu s tisíci možnostmi.
Svádí nás reklama a média.
Slibují nám nekonečné štěstí.
Reklama využívá naši touhu po všem,
která je vložena do srdce každého člověka.
Dnešní svět nabízí skoro neomezené možnosti
Moderní a postmoderní svět se stal komplikovaným. Nabízí skoro neomezené možnosti, které však mají vždy své výhody i nevýhody. Svět nás fascinuje, ale zároveň rozčiluje a děsí. Věci a možnosti jsou navzájem propleteny, proto má každé rozhodnutí důsledky pro mnoho věcí, které s ním bezprostředně nijak nesouvisejí. Kdo se například rozhodne nastoupit do nového zaměstnání, bude se možná muset přestěhovat, a to i se všemi důsledky, jaké to bude mít pro jeho rodinu. Kdo se rozhodne pro dítě, bude muset za určitých okolností změnit svou profesní dráhu. Výhoda na jednom místě vede často k nevýhodě na místě jiném. Dlouhodobé následky našich rozhodnutí jsou často nedozírné. Skrývají se v nich rizika, působí nejistotu, či dokonce úzkost. Posoudit, zda bylo rozhodnutí správné, lze většinou až mnohem později, a toto pozdější posouzení se pak dá znovu zpochybnit. A chybná rozhodnutí? Vedou ke ztrátě času, snižují kvalitu života nebo případně zkazí celý jeho průběh. V našem světě, který je tolik zaměřen na výkon, si můžeme dovolit chyby jen stěží! Jak potom máme při rozhodování dospět k větší důvěře, klidu a jistotě?
Chceme mít všechno; je však zřejmé, že to nejde. Musíme se tedy rozhodovat
Mnohotvárný svět je podobný trhu s tisíci možnostmi. Svádí nás reklama a média, ale zpravidla si toho ani nevšimneme. Slibují nám nekonečné štěstí, ovšem jen v jakémsi vysněném, virtuálním světě. Nakonec chceme mít všechno; je však zřejmé, že to nejde. Musíme se tedy rozhodovat, dívat se na svůj život realisticky. A v tomto bodě mnoho lidí ztroskotává – rozhodování je pro ně příliš těžké. Utíkají před ním a život jim uniká mezi prsty. Nebo docházejí k rozhodnutím, jež později zase mění, což má za následek rozchody a zlomy. Ty sice samozřejmě patří k lidskému životu, ale existují i takové zlomy, které vyplývají z chybných rozhodnutí a kvůli pocitu viny jsou zvláště bolestivé a někdy už nezhojitelné.
Reklama využívá neomezené touhy po všem, která je vložena do srdce každého člověka
To, co využívá ke svým účelům reklama, je touha po všem, která je vložena do srdce každého člověka. Jde o duchovní touhu, jež přesahuje vše pozemské. Chceme plnost, ráj, nebe. Doufáme, že v nebi dostaneme vše, po čem s čistým srdcem toužíme. V tomto životě jsme ale omezeni a musíme si vystačit jen s něčím z toho. Je to pro nás těžké, odporuje to založení našeho srdce. Jak říká Bible, chceme být vlastně jako Bůh. Musíme se však stávat lidmi, s duševními i tělesnými omezeními, lidmi, kteří během svého života vždy už i trochu umírají. Je to jen břemeno, nebo v tom můžeme nalézt i radost a naplnění?
Když jedné věci řeknu ANO, jiné musím říci NE
Kdo se rozhoduje, říká jedné věci ano, čímž vyjadřuje ne vůči věci druhé. Mnozí však zapomínají říci zároveň vědomě i toto ne. Když ho ale neřeknou stejně aktivně jako to ano, zůstává v nich nespokojenost. Kvůli možnostem, které si nevybrali, se pak rmoutí jako kvůli nějaké ztrátě, která je bolí a trápí. Mnozí odsouvají svá rozhodnutí, aby se této bolesti vyhnuli. Chtějí si ponechat co možná nejvíce možností otevřených, a čekají proto příliš dlouho. Aniž by si toho včas všimli, je najednou pozdě. Potom už nezbývá nic jiného než oplakávat promarněnou příležitost.
Z knihy:
Rozhodovat se musíme neustále, v malých i velkých věcech; jak se ale rozhodovat správně?
Sekce: čtenářský koutek | Tisk | Poslat článek známému
aktuality
30.11.2024
Kardinál Tomášek - legenda církve v době komunistického režimu
Hrdinou se člověk nerodí, ale stává
Jaroslav Šebek
21.10.2024
Spiritualita připodobnění Bohu v západním křesťanství
Proměna člověka v Kristu
Jaroslav Vokoun